------------------------------------------------------------------------------------

IPRED

Hej.

Jag vill säga mina åsikter om nedladdning.

Till att börja med tänker jag bara säga att jag laddar ner, både film och musik.

Jag tycker själv att det inte är bra att ladda ner, med tanke på att det är precis samma sak som att gå in i vilken affär som helst där de säljer filmer och ta en DVD och sedan gå ut ur affären, utan att betala för den.

Jag vet att det är precis lika olagligt, men det känns ju inte så. du har inget butiksbiträde eller övervakningskamera som stirrar dig i nacken. Det enda du gör är att klicka på en länk, och sen dröjer det en stund och sen "vips" så har du filmen där. enkelt, billigt, och du har inte behövt åka till stan för att få tag på filmen, heller.

Anna visade mig den här filmen i somras, och jag upptäckte andra anledningar till att inte ladda ner:


Han har sååå rätt i det han säger! jag älskar det med Magnus Betnér, han säger det han tycker och står för sitt ord. Han vågar säga sådant som andra ståuppare inte skulle våga säga, och han säger det inte som ett skämt, utan han är verkligen gravallvarlig, och ändå så sitter man och skrattar så man får kramp i magen!

Iallafall, så stämmer det ju det han säger, varför ska inte artisterna ha sina pengar? varför ska dom inte få betalt för att skriva sina låtar? och regissörerna, varför ska dom inte få tillbaka de miljontals med kronor som de har lagt ut för att få fram den här filmen?

Tänker man på det sättet så är 150 spänn för en dvd väldigt lite pengar helt plötsligt...och 9 kronor för en låt är inte heller speciellt mycket.

Jag har gått kursen Rörlig Bild A, jag vet hur lång tid det tar att filma och redigera en film. Och den längsta filmen vi gjorde var 10 minuter lång, max. Det tog seriöst mer än 10 timmar att framställa den filmen. Tänk då på hur lång tid det tar att göra en film som är 1,5 timmar! Och det är inte speciellt många filmer nu för tiden som är så långa, de flesta är ju uppåt 2 timmar...

Men jag vet fortfarande inte om jag har lust att slänga ut 150 spänn på en film jag inte har sätt, och sedan upptäcka att den inte alls var bra, då blir man ju ganska besviken.

Så jag tänker såhär:

Ladda ner för att kolla på filmen första gången, sedan bedömma om den är värd att köpa eller inte.

Det blir ju nästan som att gå på bio, fast man lägger inte ut de där 90 kronorna...

Aja, det va min åsikt. argumentera gärna emot :)

Hejdå.

Kommentarer

Tack för att du har valt att kommentera :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress eller Hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
------------------------------------------------------------------------------------